2 miesiące. Drugi skok rozwojowy. Świat wzorów.
Zgodnie z teorią skoków rozwojowych w ciągu pierwszego 1,5 roku życia dziecko przechodzi aż 10 takich skoków. W tym okresie dziecko zmienia się bardziej niż w ciągu kilku kolejnych lat. Następuje intensywny wzrost dziecka, rozwój intelektualny i motoryczny - później dziecko nie rozwija się już tak intensywnie.
Około 8-9 tygodnia życia dziecko przechodzi przez kolejny skok rozwojowy. Znany maluszkowi świat znowu się zmienia. Teraz lepiej słyszy, rozpoznaje zapachy i smaki. Jest to prawdziwy skok w ilości i jakości odbieranych informacji. Nowe wrażenia budzą w dziecku strach i niepewność.
Podczas skoków rozwojowych niemowlę potrzebuje czasu, by przyzwyczaić się do nowo nabytych umiejętności. Najlepiej czuje się w matczynych objęciach. Fizyczny kontakt wycisza i rozluźnia, a nowy świat przestaje być taki przerażający.
Jakie są oznaki skoku rozwojowego?
W tym okresie dziecko może więcej płakać i denerwować się, co może mieć wpływ na brak apetytu i pogorszenie jakości snu. Dzieci wtedy częściej ssą kciuk, chcą cały czas być na rękach. Nieraz maluszek najchętniej spędziłby cały dzień przy piersi albo wręcz odwrotnie - je niechętnie i odmawia karmienia. Podczas takich momentów pierś często jest nie tylko źródłem energii i kalorii, ale także sposobem na wyciszenie.
Co może pomóc dziecku?
Aby pomóc maluszkowi przyzwyczaić się do zachodzących zmian warto uzbroić się w cierpliwość i nie odmawiać mu dużej ilości kontaktu fizycznego. Czasami nie jest to łatwe, ale takie okresy są krótkie i szybko mijają. Kontakt fizyczny i zapewnienie jego potrzeb przekłada się na mocną i zdrową więź z dzieckiem.
Ręce mamy – wyspa ratunku, która jest potrzebna maluszkowi, by przyzwyczaić się do zmian.
Karmienie piersią – warto kontynuować karmienie piersią, nawet jeśli wydaje się, że dziecko je niechętnie albo nawet odmawia karmień.
Pochwała – niech maluszek czuje wsparcie rodziców podczas prób nauki nowych rzeczy.
Obserwacje – pozwólcie maluszkowi robić to, co mu się podoba najbardziej. Niech nacieszy się tą zabawą. Ale jeśli dziecko jest zmęczone, odwraca się albo płacze, nie trzeba jej kontynuować.
Zmiana otoczenia – maluszek jest ciekaw wszystkiego: przedmiotów, wzorów na suficie, własnych stóp i dłoni. Niech zawsze będzie obok Was i obserwuje to, co się dookoła niego dzieje.
Samodzielność – niemowlę może spróbować sięgnąć po zabawkę, wziąć ją do ręki, uderzyć w nią nóżką. To są pierwsze czynności, które może zrobić sam, nie odmawiajmy mu tej przyjemności.
Maluszek jest chętny do rozmowy – rozmawiajcie z maluszkiem tak często, jak się da, opowiadajcie o wszystkim, co się dzieje, śpiewajcie. Można też puścić mu nagranie jego własnego głosu. Będzie to stanowić dla niego ciekawe doświadczenie.
Stopy i dłonie – maluszek musi uświadomić sobie, jak poruszać rączkami i nóżkami zanim zacznie ich aktywnie używać.
Wyraźne przedmioty – przybliżając i oddalając zabawkę sprawdźcie, na jakiej odległości dziecko widzi wyraźnie i zaczyna się nią interesować.
Pomóżcie dziecku złapać przedmiot – maluszek dopiero uczy się chwytać zabawki dłonią, ale złapać i utrzymać jej w dłoni na razie nie potrafi, nawet jeśli bardzo tego chce. Połóżcie zabawkę obok, żeby mógł potrenować chwytanie. Jest to bardzo ważne dla jego rozwoju.
Jak wygląda sytuacja ze snem?
Nieraz zaniepokojone dziecko zaczyna gorzej spać. Pomóżcie mu wyciszyć się przed snem i bądźcie przygotowani na dłuższe jego wyciszenie. Załóżcie nieco więcej czasu na przygotowanie do snu. Unikanie przemęczenia i zbędnego emocjonalnego obciążenia jest teraz ważne, jak nigdy przedtem.
Spokój mamy w tej chwili jest również niezwykle ważny. Jeśli mama jest spokojna i pewna tego co robi, maluszek to wyczuwa i łatwiej się wycisza. Działa to na poziomie fizjologicznym - dziecko wyczuwa rytm bicia serca mamy i wie, kiedy jest ona zaniepokojona.
Nie należy za wszelką cenę kłaść dziecka spać i wprowadzać dodatkowych skojarzeń z zasypianiem, które później będzie ciężko wyeliminować. Kryzys szybko minie, a skojarzenia mogą zostać.
Jak zmieniło się dziecko po skoku rozwojowym?
W ciągu kilku dni pojawiają się nowe umiejętności, dzięki którym dziecko jeszcze aktywniej poznaje świat. Dzieci są różne i w różny sposób odbierają zachodzące zmiany. Jedno cały czas obserwuje, drugie wydaje różne dźwięki, trzecie próbuje wszystkiego dotknąć.
Samodzielność. Maluszek „trzyma” głowę, obraca ją w kierunku dźwięku albo przedmiotu, możliwe, że przewraca się z boku na brzuch lub plecy, rusza nogami i rękami bardziej świadomie, robi miny, a leżąc na brzuchu podpiera się rękami.
Odczucia. Niemowlę uderza nogą lub ręką w zabawkę, próbuje sięgnąć i ją złapać, potrząsa nią, dotyka.
Wzrok. Niemowlę potrafi skoncentrować się o wiele lepiej. Wszystko je zachwyca: ptak na oknie, lejąca się woda, sukienka mamy. Maluszek uwielbia przyglądać się twarzom, studiuje ich mimikę.
Słuch. Dziecko gaworzy i słucha siebie. Możliwe, że powtarza to, co usłyszy. Niemowlęta „śpiewają”, gaworzą i śmieją się, patrząc na pluszowe maskotki. Od tego momentu za pomocą dźwięków maluszek zaczyna świadomie zwracać na siebie uwagę.
Dziecko nieustannie doskonali swoje umiejętności, aż do następnego skoku, który zgodnie z teorią skoków rozwojowych nastąpi wraz z ukończeniem 3 miesiąca życia.
Zostaw komentarz