8-9 miesięcy. Szósty skok rozwojowy. Świat kategorii.

Kolejny niespokojny okres zaczyna się w okolicy 8. miesiąca życia i może trwać od 3 do 6 tygodni.

Dziecko zaczyna rozumieć zależności i grupować obiekty według pewnych oznak. Doskonalą się wszystkie zmysły: węch, dotyk, wzrok, słuch, emocje. Aktywnie rozwija się również rozumienie mowy.

8-9 miesięcy. Kategoryzacja przedmiotów według oznak.

Mniej więcej w okresie, gdy dziecko kończy 8,5 miesiąca życia zaczyna przechodzić przez szósty skok rozwojowy. Maluch bardzo skupia się na swoich aktywnościach. Poznanie świata staje się bardziej uporządkowane, na przykład, dziecko może w skupieniu oglądać zawartość talerza i przesuwać po nim jedzenie.

Dziecko jeszcze nie mówi, ale już dużo rozumie. Ma świadomość tego, że mimo że kasza, banan i jabłko wyglądają zupełnie różnie, wszystkie są jadalne. W taki sposób przedmioty łączą się w pewne grupy.

Oznaki skoku rozwojowego

Jeśli maluch nagle stał się kapryśny, poirytowany, niespokojny, to wiadomo, że zaczął się kolejny skok.

Oto oznaki, które mogą wskazywać na to, że dziecko przeżywa okres kryzysowy:

  • Dziecko lgnie do mamy. Wyraża niepokój, kiedy mama znika z widoku.

  • Nie ma apetytu.

  • Jest bardziej ciche, powolne, obojętne.

  • Sprzeciwia się przebieraniu.

  • Jest bardzo czułe i robi wszystko, by być blisko mamy.

  • Wstydzi się obcych.

  • Potrzebuje dużo uwagi.

Stosunek do jedzenia

Może się zmniejszyć zainteresowanie jedzeniem i piciem. Dziecko może przez cały dzień odmawiać jedzenia ulubionych dań, albo chętnie jeść to samo na śniadanie, obiad i kolację. Jednego dnia może prawie nic nie jeść, a następnego dnia jeść bardzo dużo. Może zgodzić się jeść tylko to, co będzie w stanie samodzielnie włożyć sobie do ust. Warto wtedy zachować spokój i uzbroić się w cierpliwość. Apetyt niebawem się poprawi. Być może maluch wkrótce zainteresuje się czymś zupełnie nowym.

Co może być pomocne?

W czasie przechodzenie przez ten skok najlepsze jest spędzanie czasu przy zabawach edukacyjno-rozrywkowych.

  • Świetnie się sprawdzają różnego rodzaju przyciski - dzwonek, włącznik, winda. W odpowiedzi na jego działanie zadzwoni dzwonek, zgaśnie światło, otworzą się drzwi. W taki sposób formuje się rozumienie przyczyny i skutku.

  • Długie spacery, odwiedziny u znajomych, każda zmiana otoczenia jest świetną możliwością, by poznać coś nowego. Dajcie dziecku możliwość spędzania wystarczająco dużej ilości czasu z każdym ciekawym dla niego przedmiotem.

  • Jak najczęściej rozmawiajcie z dzieckiem. Niech on usłyszy nazwę każdego przedmiotu, po który sięga. Można zadać pytanie w imieniu dziecka i odpowiedzieć na to pytanie. Nie trzeba się spieszyć, rozmawiajcie spokojnie i wyraźnie - niech maluch słyszy ładną i poprawną mowę.

  • Spróbujcie zaciekawić dziecko gestami i dźwiękami. Bawcie się przed lustrem, powtarzajcie ruchy malucha i proście, by powtórzył wasze ruchy.

  • Jeśli maluszek trzyma coś w rączce, poproście, żeby wam to dał. Zadawajcie proste pytania: „Gdzie jest króliczek?” i wskazujcie na poszukiwany przedmiot.

  • Zabawa w chowanego, pod warunkiem, że dziecko widzi, gdzie mama się chowa - można gonić dziecko albo uciekać od niego na czworakach.

  • Śpiewać piosenki z nieskomplikowanymi gestami: klaskanie, tupanie, obroty w jedną i w drugą stronę. Maluszek z chęcią będzie próbował powtórzyć to, co widzi.

Jak wygląda sytuacja ze snem?

Bardzo często podczas skoków rozwojowych pojawiają się również problemy ze snem. Maluch może budzić się bardzo wcześnie rano oraz częściej wybudzać się w nocy. Może pogorszyć się również sen w dzień. Sen może być bardzo niespokojny, dziecko może się wiercić podczas snu, machać rękami i nogami.

Bardzo ważne jest, by poświęcić szczególną uwagę wyciszaniu przed snem. Warto przyznaczyć odpowiednio dużo czasu na przygotowanie do snu, zaplanować to i dzięki temu unikać sytuacji, kiedy dziecko jest już zbyt mocno zmęczone.

Jeśli dziecko niechętnie je w dzień, nie może się skupić na jedzeniu, to w nocy może potrzebować rekompensaty brakujących kalorii. Trzeba koniecznie zaspokoić apetyt i potrzebę jedzenia, ale trzeba też być świadomym tego, że kryzys minie, a pobudki na nocne karmienia mogą zostać. Aby tego uniknąć, należy starać się karmić dziecko w dzień w spokojnej atmosferze, unikając dodatkowych bodźców i można proponować jedzenie częściej.

Zakończenie skoku rozwojowego. Jak się zmieniło dziecko?

Nowe umiejętności całkowicie zmieniają wyobrażenia dziecka o własnych możliwościach i otaczającym go świecie. Następuje czas na doskonalenie nowych nawyków: rozumienie mowy - być może nawet dziecko mówi swoje pierwsze słowa - bawienie się w nieskomplikowane zabawy, reagowanie na proste prośby. Obcowanie z dzieckiem staje się coraz ciekawsze. Następuje stosunkowo spokojny czas aż do następnego skoku rozwojowego, gdy dziecko kończy 10,5 miesiąca.

Kategorie: 

Zostaw komentarz