Co robić jeśli wciąż nie udaje się uśpić dziecko?

Oznaki zmęczenia zostały rozpoznane, a jednak dziecka nie udało się uśpić w odpowiednim momencie. W czym tkwi błąd?

  1. Każde dziecko ma własne oznaki zmęczenia. W związku z tym musicie z determinacją dążyć do tego, aby dowiedzieć jak wyglądają oznaki zmęczenia waszego dziecka. U jednego malucha optymalny moment na usypianie następuje po “trzech ziewach”, dla drugiego już pierwsze ziewnięcie oznacza przemęczenie.

  2. Przez kilka dni należy odnotowywać po jakim czasie od obudzenia dziecko zaczyna okazywać oznaki zmęczenia (na sen nocny i sny dzienne).

  3. Na 10-15 minut przed okazaniem wyraźnych oznak zmęczenia należy zacząć wyciszający rytuał.

    Uwaga! Najbardziej rozpowszechnionym błędem jest to, że nawet przy wyraźnych oznakach zmęczenia rodzice planują jeszcze “skończyć obiad, nastawić pranie, poczytać książkę przed snem i… spać!”. A wtedy z reguły jest już za późno na spokojne usypianie. Przy wyraźnych oznakach zmęczenia swoje sprawy należy odstawić i skończyć je później, a rytuał skrócić (niekiedy w ogóle pominąć), aby uniknąć przemęczenia i dziecięcego płaczu przed snem.

  4. Bardzo pomocną okazuje się metoda Elizabeth Pantley. Wskazuje ona, aby zapisywać nie tylko czas, gdy dziecko zaczyna okazywać oznaki zmęczenia, ale również, czym dziecko było przed tym zajęte (szczególnie przed snem nocnym). Ponadto warto zwrócić uwagę, jakie światło i jakie dźwięki towarzyszą dziecku przed snem. Informacja ta jest przydatna w zrozumieniu czy dokonywane przez was działania pomagają dziecku się uspokoić i wyciszyć, a tym samym łatwiej zasnąć. Możliwe, że po wykonaniu takich zapisów od razu będzie jasne, co trzeba zmienić w rytuale albo w rytmie dziennym, ponieważ spokojne spędzanie czasu przed snem może znacznie poprawić proces usypiania i jakość snu dziecka.

    Spróbujcie wypełnić poniższą tabelę: “Zachowania dziecka przed snem”.

    Jak wypełniać? Należy odnotować aktywności mające miejsce 1-1,5h (lub mniej w przypadku mniejszych dzieci) przed snem i 3 parametry, które wpływają na zachowanie dziecka:

    Aktywność: aktywne, umiarkowanie aktywne, spokojne.

    Dźwięki: głośno, umiarkowanie, cicho.

    Światło: jasno, przyciemnione, ciemne.

    CzasCo robiliśmy?AktywnośćDźwiękiŚwiatło
    Przykład:
    1 marca 2016r. 18:40
    (i tak dalej do 22, kiedy dziecko zasnęło)
    Wróciliśmy ze spaceruAktywnyGłośnoJasno
         
  5. Pokój powinien być przygotowany do snu przed rozpoczęciem rytuału. Posprzątane zabawki, przyciemnione światło, pościelone łóżko, wybrane książki, wszystkie niezbędne przedmioty powinny być pod ręką itd. Niektóre czynności mogą stanowić część rytuału np. przyciemnianie światła, ubieranie się w piżamkę, czytanie książek. Ale jak już było powiedziane, żadne oznaki zmęczenia nie będą pomocne, jeśli okaże się, że potrzebujecie 5 minut na znalezienie piżamki, kolejne 5 minut na posprzątanie zabawek, po czym wyłączacie światło i nagle przypominacie sobie, że zapomnieliście pieluchy, która znajduje się w innym pokoju.

  6. Oznaki zmęczenia to jeszcze nie wszystko. Aczkolwiek są one dobrymi pomocnikami, szczególnie wtedy, kiedy ustalony jest adekwatny rytm dnia, wyciszający codzienny rytuał przed snem, poczucie bliskości i pewność co do tego, że zdrowy sen jest podstawą zdrowia dziecka.

Kategorie: 

Zostaw komentarz