Przejście na jedną drzemkę

W jakim wieku dziecko powinno przejść z dwóch drzemek dziennych na jedną? Wtedy, gdy będzie gotowe! Niektóre dzieci są na to gotowe w wieku 10-11 miesięcy, niektóre prawie dwuletnie chętnie drzemią dwa razy w ciągu dnia. Większość dzieci jednak eliminuje drugą drzemkę w wieku między 15. a 18. miesiącem życia.

Proces przejścia z 2 drzemek na 1 może wyglądać bardzo różnie. Nie odbywa się to raczej z dnia na dzień, a wręcz może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. W tym okresie bywają takie dni, gdy dziecko drzemie raz w ciągu dnia, albo takie, gdy drzemie dwa razy. I jest to absolutnie normalne.

Oznaki gotowości przejścia na jedną drzemkę:

  • Dziecko chętnie i długo przesypia poranną drzemkę, ale odmawia pójścia spać na popołudniową drzemkę.
  • Dziecko odmawia porannej drzemki i jest w dobrym humorze.
  • Dziecko chętnie drzemie dwa razy w ciągu dnia, ale bardzo późno zasypia na noc albo zaczyna budzić się coraz wcześniej rano.

Odpowiedni moment, by zrezygnować z jednej drzemki następuje, gdy dziecko jest w stanie spokojnie, bez kaprysów i z dobrym humorem czuwać po 5-6 godzin i drzemać jeden raz, ale długo - co najmniej 2 godziny. Większość dzieci jest gotowa, by przejść na jedną drzemkę w wieku 15-18 miesięcy.

Jak postępować?

Jeśli dziecko odmawia popołudniowej drzemki, ale poranną dobrze przesypia, albo przy dwóch długich drzemkach bardzo późno idzie spać wieczorem, rozwiązaniem jest zmniejszenie ilości snu za dnia. Po ukończeniu 10. miesiąca życia optymalna długość jednej drzemki wynosi 1 godzinę i 15-20 minut, czyli około 2,5 godziny przy obydwu drzemkach. W okresie przejściowym z dwóch drzemek na jedną ilość snu w dzień zmniejsza się do około 2 godzin.

Jeśli maluszek odmawia porannej drzemki i jest w dobrym humorze, to zaproponujcie mu drzemkę później i pozwólcie spać tyle, ile będzie potrzebował. Jeśli drzemka nie będzie wyjątkowo długa, a do nocy zostanie jeszcze bardzo dużo czasu, to warto zaproponować po południu drugą drzemkę, ale nie dłuższą niż 30-40 minut, albo też można położyć dziecko spać wcześniej wieczorem.

Sen nocny

Niezależnie od ilości drzemek ważne jest to, by w nocy dziecko spało odpowiednio długo - 10-12 godzin. Z fizjologicznego punktu widzenia najlepszym momentem na sen nocny jest czas między godziną 19:00, a 21:00. Głęboki sen w pierwszej połowie nocy zapewnia regenerację wszystkich układów organizmu, dzięki czemu następnego dnia dziecko czuje się wypoczęte i pełne siły.

Gdy eliminacja drzemki odbyła się za wcześnie

Niekiedy rodzice lub wychowawczynie w punktach opieki dziennej układają plan dnia z jedną drzemką i wydłużają czas czuwania spacerem albo zabawą. Taki plan dnia jest wygodny dla opiekunów i maluch łatwo może się do niego przyzwyczaić. Ale po pewnym czasie dziecko może stać bardziej kapryśne i poirytowane. Może zacząć się budzić w nocy i podczas drzemek, wybudzać się z płaczem i być w złym humorze.

Przyczyna kryje się w skumulowanym zmęczeniu - dziecko nie jest jeszcze gotowe na przejście na jedną drzemkę. Należy wrócić do planu dnia z dwoma drzemkami na parę tygodni albo nawet miesięcy i poczekać aż system nerwowy „dojrzeje” do planu dnia z jedną drzemką. Uważnie obserwujcie dziecko, zwróćcie uwagę, kiedy zaczyna ono przejawiać specyficzne dla siebie oznaki zmęczenia i unikajcie przemęczenia.

Wpływ osobliwości wiekowych na sen dziecka

Często duży wpływ na ilość i jakość snu roczniaków ma dłuższy skok rozwojowy, który związany jest z planowaniem i osiąganiem celów. Wiele dzieci w tym wieku uczy się chodzić.

Zupełnie nowy sposób poznania świata jest dużym emocjonalnym przeżyciem dla dziecka. Pobudzenie z tym związane jest często powodem niespokojnego snu. Okres ten, oczywiście, minie. W tym czasie możecie „rozbudować” rytuał czytaniem książeczek, zaplanujcie więcej czasu na wyciszenie przed snem, zainteresujcie dziecko spokojnymi zabawami przed snem (puzzle, odkładanie zabawek na miejsce, układanie zabawek do snu, pożegnanie się z nimi). Starajcie się zaoszczędzić dziecku mocnych emocjonalnych wrażeń w tym okresie.

Zostaw komentarz