10,5 miesiąca. Siódmy skok rozwojowy. Świat sekwencji.
Pewnie już jesteście przyzwyczajeni do tego, że maluszek cały czas się rozwija, a w jego świecie stałe są tylko zmiany.
W 10. miesiącu życia dziecko przechodzi przez kolejny skok rozwojowy, który może trwać od 3 do 7 tygodni i po nim następuje długo oczekiwany czas samodzielnego konstruowania.
Sekwencje
Teraz dziecko rozumie: aby osiągnąć cel, trzeba wykonać pewne czynności w odpowiedniej kolejności. W tym jest sedno siódmego skoku rozwojowego. Coraz częściej dziecko będzie próbowało ustawić jeden klocek na drugim, żeby zbudować małą wieżę.
Oznaki skoku rozwojowego
Jak zawsze podczas skoków rozwojowych, zmiany, zachodzące w świadomości dziecka są dla niego dość niepokojące.
Można zaobserwować następujące zmiany w zachowaniu dziecka:
Martwi się, gdy mama znika mu z oczu. Chwyta mamę za ubranie.
Wykazuje zazdrość: staje się kapryśny, kiedy mama rozmawia z kimś innym.
Mało je, staje się wybredny w kwestii jedzenia.
Odmawia przebierania, zmiany pieluszki, wysadzania na nocnik.
Może się przytulać i potrzebować więcej niż zwykle kontaktu fizycznego.
Wstydzi się obcych ludzi.
Nagle zmienia mu się humor - raz płacze, raz się śmieje.
Potrzebuje więcej uwagi.
Zabawy wspierające rozwój nowych umiejętności
Ubieranie
Warto spróbować przebierać dziecko przy lustrze, żeby mogło obserwować, co się dzieje. Zachęcajcie go, by aktywnie uczestniczyło w ubieraniu: wyprostowało nóżkę, podniosło rączkę, obróciło się. Jednocześnie można tłumaczyć dziecku, gdzie jest lewa strona, a gdzie prawa.
Mycie
Zaproponujecie dziecku samodzielne uczesanie się, mycie buzi i ząbków. Małe dzieci chętnie naśladują czynności dorosłych i starszego rodzeństwa. Wspólne mycie może stać się przyjemnym i wesołym rytuałem porannym.
Pomoc w domu
Dziecko potrafi czerpać przyjemność ze wszystkiego, co robi i chętnie towarzyszy mamie podczas wykonania obowiązków domowych. Mama może opowiadać o wszystkim, co robi i zaproponować przyłączenie się do niej. Maluch może przetrzeć ściereczką swoje zabawki, albo pobawić się kawałeczkiem ciasta, póki mama wkłada ciasto do piekarnika. Może wkładać do miseczki krojone przez mamę warzywa.
Samodzielne jedzenie
Dziecku można dać łyżkę albo dziecięcy widelec. Niech spróbuje zjeść coś samodzielnie. Jest to świetny sposób na doskonalenie umiejętności motorycznych i dzięki temu sam proces jedzenia staje się bardziej interesujący.
Czym jeszcze można się zająć z dzieckiem?
W tym wieku dzieci chętnie słuchają i zapamiętują proste zabawy paluszkowe: „Sroczka”, „Idzie rak nieborak”.
Rozwój sensoryczny: różne tekstury, tkaniny, papier. Możecie dać dziecku pudełeczko „ze skarbami”, w którym będzie mogło odnajdywać ciekawe nieduże przedmioty i wkładać je z powrotem. Można wkładać makaron do butelki z wąskim gardłem i zanurzać ręce w ziarnach kaszy. Można zapakować zabawkę w ładny papier dekoracyjny i poprosić maluszka, by ją otworzył. Można schować drobny przedmiot w dłoni albo pod nieprzezroczystym kubeczkiem, obok postawić drugi taki kubeczek, lub wyciągniętą zamkniętą dłoń i poprosić, by odgadł gdzie jest ten przedmiot. Doskonalenie umiejętności motorycznych świetnie wpływa na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka.
Jak wygląda sytuacja ze snem?
Dziecko jest pod wrażeniem swoich nowych możliwości, w wyniku czego jest bardziej pobudzone i może gorzej spać. Może się pogorszyć zarówno sen w nocy, jak i drzemki dzienne. Wydłuża się czas zasypiania, zwiększa się ilość pobudek w nocy, a rano dziecko budzi się bardzo wcześnie. Sen może być bardzo niespokojny: dziecko wierci się w łóżku, macha nóżkami i rękami.
To normalne oznaki skoku rozwojowego. Gdy dziecko przywyknie do swoich nowych umiejętności, to uspokoi się, a sytuacja ze snem się wyprostuje. Teraz bardzo ważne jest, by zapewnić dziecku poczucie spokoju i pewności - właśnie to pomoże mu się uspokoić.
Natomiast jeśli mama się niepokoi i cały czas jest w stanie napięcia, to ma to również wpływ na dziecko i powoduje, że jest ono jeszcze bardziej zaniepokojone. Rozumuje ono w ten sposób: jeśli mama się niepokoi, to na pewno dzieje się coś złego.
Choć nie zawsze bywa to możliwe, trzeba postarać się odłożyć wszystkie sprawy i skupić się na dziecku, zapewnić mu więcej uwagi i kontaktu, szczególnie przed snem. Możliwym rozwiązaniem tymczasowym może być współspanie, szczególnie nad ranem - nieraz zapewnia to wszystkim większą ilość snu.
Jak zawsze podczas okresów kryzysowych szczególną uwagę należy zwrócić na oznaki zmęczenia i długość czuwania, trzymać się indywidualnej dobowej „normy” snu dziecka i unikać przemęczenia.
Skok rozwojowy minął. Jak się zmieniło dziecko?
Kiedy kaprysy charakterystyczne dla skoku rozwojowego miną, zauważycie, że maluszek buduje pierwsze wieże, wie, jak się bawić w chowanego, chętnie powtarza wszystko, co robicie. Możliwe, że będzie teraz bardziej skupiony i będzie w stanie zająć się samodzielną zabawą przez paręnaście minut. Przed ukończeniem pierwszego roku życia czeka na niego jeszcze wiele ciekawych odkryć i kolejny ósmy skok rozwojowy.
Komentarze
Paulina (niezweryfikowany)
2018/07/03 - 15:10
Super artykuł
Sen dziecka
2018/07/04 - 14:11
Bardzo się ciesze :)
Paulina (niezweryfikowany)
2019/05/05 - 09:46
dzięki!!!
Zostaw komentarz